Fra BIM til CIM – hvad sker der når digitale byggeklodser stables?
Building Information Models (BIM) er efterhånden en velkendt størrelse i byggeriet – snart mere velkendt end en håndstrøgen mursten. Men nu er et nyt dyr ved at åbenbare sig i datajunglen under navne som smart cities, big data, eller - som det mindre mundret hedder, når satsningen handler specifikt om København - Smart Copenhagen Data Marketplace. Vi går fra BIM til CIM (City Information Models).
Hvordan man gør det, var temaet for en workshop afholdt på Københavns Rådhus den 28. maj med deltagelse af 30 repræsentanter for potentielle leverandører til og brugere af den nye dataplatform.
Målsætningen med initiativet, som blandt andet har Københavns Kommune og Realdania som afsender, er for så vidt simpel: Hvordan kan vi samle, strukturere og gøre de stadig større datamængder om København tilgængelige til glæde for både borgere, myndigheder og virksomheder?
Et konsortium med Hitachi Consulting i spidsen er sat til at udvikle både teknologien og markedsmodellen, så dataplatformen er i live og kan stå på egne ben med udgangen af 2020. Og der er nok at tage fat på: Hvordan kan vi garantere kvaliteten af data? Hvor meget arbejde kræver det før data er parat til brug – hvem kan indsamle, rense og forbinde dem? Hvorfor interessere sig for en dataplatform kun for København, hvis man er en international virksomhed? Hvordan kan man sikre differentieret brug af data – eksempelvis når offentligt indsamlet data ikke må bruges til kommercielle formål, men gerne til alt muligt andet? Hvem ejer data? Hvem driver platformen, og hvordan undgår man, at den åbne platform stivner i en operatørviden, som kun få har?
Det er kort sagt nemt at blive bims, når man går fra BIM til CIM og begynder at stable de digitale byggesten sammen til et murværk. Og sådan må det jo nødvendigvis være, når man skal prøve noget helt nyt – vi I Smith skal være de sidste til at pege fingre af, at der til en start er flere spørgsmål end svar!
Men skulle vi have et enkelt ønske til den videre proces med at udfolde de digitale københavnervisioner vil det være: Gi’ plads til innovation! Ny teknologi giver mulighed for at skabe ny værdi – men gør det ikke i sig selv. Og gør det ofte inden for helt andre områder, end man regnede med: dampmaskinen blev oprindelig udviklet specifikt til at drive pumper til kulminerne, folkevognsrugbrødet er lavet til intern transport på VWs fabrikker etc. Som en af deltagerne bemærkede ”Vi har masser af data, men vi ved ikke, hvad vi skal bruge dem til”. Det handler altså både om at slippe data og ideer løs. Data uden drømme giver ikke et smukt forbandt.