Klimaspring - fra vand til vækst i tætte byområder
Visionen for Klimaspring er at omsætte interessen for klimatilpasning til en virksomhedsdreven udviklingsindsats, der gør Danmark førende inden for klimatilpasningsteknologier. Målet er at forene bedre og mere robuste byer med grøn vækst.
Der er behov for nytænkning og samarbejde mellem brugere, myndigheder, videninstitutioner og virksomheder, hvis problemet skal løses. Missionen er at supplere virksomhederne med inspiration, viden og økonomiske ressourcer, der kan sikre ejerskab og fortsat udvikling af løsninger til det danske og internationale marked.
Smith er på vegne af Realdania ansvarlig for den daglige drift af kampagnen. Smith varetager den løbende rådgivning af de deltagende virksomheder og er bindeleddet mellem virksomhederne og Realdania. Smith sammensætter parter til de tværfaglige udviklingskonsortier, finder den bærende idé for udviklingsprojektet sammen med parterne og sikrer, at udviklingsprojekterne kan leve videre på kommercielle vilkår efter Klimasprings afslutning. Sideløbende med de konsortiedrevne aktiviteter arbejder Smith for at modne markedet for klimatilpasningsløsninger ved at bidrage til debatten og gennemføre tværgående kommunikationsindsatser. Derudover arbejder Smith for at etablere et netværk på tværs af konsortierne, så parterne kan udveksle erfaringer og finde et fælles rum i arbejdet med at gå foran i udviklingen af nye løsninger.
På baggrund af kampagnen, har vi udarbejdet rapporten "Markedets vej", som giver et indblik i de karakteristika og muligheder der er på det danske og internationale marked for klimatilpasning. Endvidere gives et 20-årigt kvantitativt estimat af det samlede danske marked for klimatilpasning relateret til regn i byerne. Du kan finde rapporten herunder.