Nyhed

Kom med de gode indeklimaløsninger

Dato
22.09.2020
Ny case-samling skal gøre arbejdet med indeklimaet mere overskueligt og lettere. Den skal inspirere de mange skoler, der gerne vil lufte ud i det dårlige indeklima, som præger størstedelen af landets klasselokaler.
Foto: Claus Bjørn Larsen

Manglende overblik er ofte skyld i, man vælger den forkerte løsning, og det gælder også, når det kommer til indeklimaløsninger. Der er et hav af veje, men kan gå, og ofte ender man med at vælge den løsning, man kender i forvejen eller den løsning, der er lettest at regne på. Det er også en tendens til at fokusere for entydigt på ét enkelt indeklimaparameter, hvilke resulterer i ressourcekrævende installationer, der kun løser en del af problemet.

Den helhedsorienterede tilgang fortaber sig hurtigt i komplicerede CO2-målinger, efterklangstid og lux-registreringer af lyskilder, men heldigvis er der hjælp at hente i den kommende case-samling, der vil samle konkrete eksempler på skoler og institutioner, der er lykkes med at forbedre indeklimaet.

Målet er at vise mangfoldigheden af løsninger til at forbedre indeklimaet. Det spænder nemlig bredt over tekniske, rumlige, adfærdsmæssige og organisatoriske tiltag. Og der er ingen ”one size fits all” eller to skoler, der er ens. For nogle skal indeklimaet tænkes ind i kommende skolerenoveringer og for andre handler det om at rydde op, og gøre bedre rent.

Vis os de gode indeklimaløsnigner

Indeklimaet er komplekst, og det kan tilgås på mange forskellige måder. Derfor efterspørger Realdania eksempler på gode indeklimaløsninger til en ny case-samling, der skal samle erfaringer og værdifulde indsigter fra arbejdet med indeklimaet på landets skoler. Og alle kan byde ind. Rådgivere, politikere, producenter, kommuner og skoler kan være med til at vise deres løsninger frem og inspirere andre i lignende situationer til at gå i krig med indeklimaet. Den kommende case-samling bliver således en vigtig erfaringsudveksling og et oplagt udstillingsvindue for de mange eksisterende indeklimaløsninger, der allerede er på markedet.

Fakta:

  • I 91 procent af klasselokalerne var CO2-niveauet i løbet af en skoledag over grænseværdien
  • I 47 procent af brugstiden har klasselokalerne et højere CO2-niveau, end myndighederne anbefaler  
  • Børn klarer sig 9 procent dårligere i tests, hvis de opholder sig i klasselokaler med dårligt indeklima. Det svarer populært sagt til, at elever med et rigtig godt indeklima kan være et år foran pensum, når de når 9. klasse.
  • 90 procent af folkeskolerne er bygget før BR95 (Bygningsreglement 1995), hvor der ikke var krav om ventilation.