Nyhed

Tak til indeklimadebatter på Building Green 2020

Dato
02.12.2020
I alt fire debatter om bæredygtigt indeklima fra dette års Building Green 2020! Som led i Realdanias kampagne "Skolernes indeklima" modererede Smith fire debatsessions, der gav hver sit perspektiv på indeklimaets afgørende betydning for trivsel, præstation og velvære i vores bygninger.

Her er fire korte pointer om, hvad vi lærte på de forskellige debatter:

Debat #1:
Selvom det er forbundet med store investeringer, betaler det sig at gøre noget ved indeklimaet. Vi har værktøjer til er regne på de samfundsmæssige gevinsterne og mulighed for at skabe standarder for et bedre indeklima i vores bygninger.

Debat #2:
Der er en ny branchevejledning på vej, der gør det lettere at samarbejde om at skabe bedre indeklima. Det er også blevet lettere at registrere indeklimaet, og måske af den grund lave regulering, der ikke er bundet op på nogle indledende krav, men derimod den faktiske performance ude i bygningerne.

Debat #3:
Der er en lang række redskaber til at bruge vores skoler anderledes og skabe bedre arealudnyttelse. Med det rette samspil mellem bruger og bygning, samt rumlige og adfærdsmæssige tiltag, kan brugerne blive aktive medaktører til forbedring af indeklimaet.

Debat #4:
Nogle gange skal man starte med at løse de store problemer i det små. Sving kosten, åbn vinduet, gør opmærksom på indeklimaet - så er man i hvert fald i gang, indtil man på den lange bane får skabt den politiske bevidsthed, de nødvendige ressourcer og den langsigtede tænkning, der skal til for at få det gode indeklima ind i skolerne og den dårlige luft ud.

Tak til alle, der så med og deltog i debatten. Vi glæder os til det videre arbejde, når Realdania i 2021 bygger videre på de mange gode erfaringer og igangsætter nye indsatser til at forbedre skolernes indeklima.

_____________

Herunder ovresigt over deltagere i de fire debatter:

Debat #1: Godt indeklima - Kan det betale sig?

  • Samfundets gevinster ved et godt indeklima v. Kristian Kolstrup, Incentive
  • Forskningen bag indeklimaets betydning for mennesker v. Jørn Toftum, DTU
  • Indeklima i hjertet - DGNB’s nye indeklimaordning v. Lau Raffnsøe, DK-GBC

Debat #2: Hvordan registrerer og kortlægger vi indeklimaet?

  • Ny branchevejledning for bedre indeklima på skolerne v. Peter Noyé, Niras
  • Fremtidens digitale værktøjer og betydningen for registrering og kortlægning af indeklima v. Andreas Foldager, DALUX
  • Forudse dine indeklimaudfordringer v. Nicolaj Ladefoged Bøgh, Transition

Debat #3: Hvordan skaber vi godt indeklima gennem kloge kvadratmeter?

  • Giv tavse bygninger en stemme – Informeret brug af lokaler sikrer godt indeklima v. Mikkel Hallundbæk Schlesinger, CEBRA
  • Bedre indeklima gennem strategisk brug af rum og inventar v. Valinka Suenson, Rum & Adfærd
  • Indeklimavejledning til pædagogisk personale v. Christoffer Vengsgaard, Aarhus Kommune

Debat #4: Kan bæredygtig drift og godt indeklima forenes?

  • Rengøring og oprydning som vej til bedre indeklima v. Jan Hansen, Esbjerg Kommune
  • Når det usynlige indeklima bliver synligt v. Kristoffer Jensen, Sund Forluft