Naturbaserede støjværn til den tætte by
Trafikstøj er en stigende udfordring, og hvis vi skal bevare og udvikle den gode by og livskvalitet, skal støjafskærmning have øget fokus. Støj fra fx motorveje kan virke stressfremkaldende, og i takt med, at der bygges tættere byer, bliver behovet for støjafskærmning øget yderligere.
Allerede i dag oplever mange borgere i Region Hovedstaden gener fra trafikstøj, hvor det vurderes, at over 500.000 boliger oplever støjgener over den vejledende grænseværdi på 58 decibel. Det har allerede fået politikere og kommuner på banen, hvor flere har igangsat initiativer til at komme problemerne til livs. Bl.a. har borgmestre fra hhv. Vallensbæk, Hvidovre og Brøndby kommuner i 2020 mødtes med transportminister Benny Engelbrecht for at diskutere udfordringerne og se på løsninger. Andre kommuner har igangsat egne undersøgelser for at afdække mulige løsninger.
Disse udfordringer bliver kun større i forbindelsen med anlæggelsen af nye vejforbindelser og udbygningen af eksisterende veje, som den politiske aftale i infrastrukturplanen 2035 lægger op til. Infrastrukturplanen - en politisk plan, som skal bidrage til at løse de trafikale problemer, vi oplever i landet - indeholder flere motorvejsprojekter. Disse projekter vil resultere i øget kapacitet til biler og dermed mere støj.
Bæredygtige støjskærme udført i naturlige materialer kan være løsningen. Pilebyg, en dansk producent af støjskærme og hegn, har igennem en årrække leveret støjskærme bl.a. langs Folehaven i Valby, Herlev Hovedgade og langs større veje i Norge og England.
Udover at reducere støjen er Pilebygs støjhegn en klimavenlig løsning, som kan leveres i levende pil eller i klassisk pil med minimalt behov for vedligeholdelse. Pilen kommer fra danske klimaskove, og med en specieludviklet varmebehandling sikres der en lang levetid og et produkt, der kræver minimal vedligeholdelse. Derudover, kan støjskærmen kombineres med LAR-anlæg, hvor de bidrager til klimatilpasning. Disse løsninger kan være æstetiske alternativer til de klassiske stål- og betonløsninger samtidig med, at de kan bringe merværdi ind i den bæredygtige by. Løsninger som disse kan være nødvendige i fremtidens danske byer med større og flere veje til biler og et offentligt transportnetværk i vækst.
//
Kilder: